Monday 1 August 2016

Assalammualaikum. Seperti biasa..minta rahsiakan identiti saya.
Saya ada kenalan dan dia duduk dia sebuah flat 5 tingkat berdekatan dengan rumah keluarga saya. Saya selalu juga lepak dengan dia dan bermalam di rumah dia. Rumah di tingkat paling atas dan atas lagi bumbung.


Saya kalau datang lepak selalu tak ada rasa apa. Tapi bila time malam je nk naik ke rumah dia.. saya selalu rasa seram seram yang teramat. Kawasan ni xde lift. Nak naik kenalah panjat naik tangga. Makin tinggi tangga saya panjat.. makin seram. Begitulah perasaan saya setiap kali kerumahnya waktu malam. Saya perasan. Bila saya naik malam je mesti saya terserempak dengan seekor kucing hitam di tingkat 4 atau 5. Saya x delah fikir apa2. Cuma dalam hati saya - alamak, terserempak dengan kucing hitam penanda tak baik. Tapi saya cekalkan hati tak fikir apa.


Tiba satu malam ni.. kami dah penat belajar, kami nak tido. Kami tutuplah segala tingkap dan kipas. Kami pasang aircond kat ruang tamu. Rumah tu takdela besar sangat. Pasang aircond di ruang tamu cukup sejuk sampai ke dalam bilik. Ntah macam mana, tetiba pintu bilik terkuak. Saya tanya member saya ni, kau tutup rapat kan tadi? Dia reply dengan rileknya... "angin tu". Aku pelik. Tingkap tutup. Kipas tutup. Mana pulak datang angin? Aku dah ngantuk sangat.. aku dengan rilek fikir, dia tak tutup rapat kut tadi. Aku pon tido dengam nyenyak malam tu.


Kejadian kedua berlaku bila satu malam tu aku sendiri yang tutup pintu tu. Macam biasa... tiada kipas dan tingkap yang terbuka. Maka tiada source of wind untuk malam itu. Pintu sekali lagi terkuak dengan perlahannya. Iskk. Admin. Seram juga bila teringatkan kejadian2 ni. Aku dengan confirmnya menutup pintu tu sampai habis. Kalau ye pon ada angin.. sapa pulak yg pulas tombol sampai pintu tu boleh terkuak.. aku sekali lagi "ohh.. tombol pintu tu problem kot". Dan sekali lagi aku tido dengan nyenyak.


Kejadian ketiga, satu malam tu kami sama2 menyiapkan assignment sampai lewat malam. Sampai pukul 230am .. member pon dah mengantuk dan dia pon tinggalkan aku sorang2 kusyuk menaip assignmnt atas meja makan.  Dia ajak berkali2 tido sama. Aku taknak sebab assignment tak siap. Berkali2. Aku degil. Setengah jam lepas dia dah masuk tido, tiba2 aku terdengar ada botol kosong terjatuh belakang aku. Aku stop menaip. Tetiba aku berdebar. Dapur rumah tu memang belakang aku je. Dalam hati aku "ada kucing masuk ke? Ah apa plak kucing hitam ni buat masuk dapur rumah ni?" Aku pelan2 toleh kebelakang. Takde apa... fuhh aku teruskan menaip. Deadline dah lah esok ni. Kelas pagi nak kena hantar. Tanpa fikir panjang, fikiran aku kembali kepada assignment. Kali kedua, bunyi botol kosong jatuh belakang aku. Aku pelan2 pandang belakang.

Tak ada siapa. Kali ni aku bangun, aku pasang lampu dapur, aku tgk pintu dapur tingkap semua mmg tutup terkunci. Aku kembali ke meja, dan teruskan menaip. Seminit lepas aku menaip, bunyi yang sama. Kali ni aku terus tutup laptop, berlari aku masuk bilik member aku. Aku dah tak cakap apa dah aku terus tido. Dalam hati aku memang takde dah nak risaukan assignment. Aku lagi risaukan kejadahnya la yang duk mengacau aku tadi. Aku keletihan terus terlena.  Esok pagi aku bagitau member aku.. selamba dia cakap - angin kut tiup atap atas tu. Sebab dah lambat ke kelas, aku takde dah tanya2 lagi.
cerita seram


Pada satu hari, ntah macam mana, masa aku nak ke kelas, dari rumah member ni, aku terserempak lah dengan jiran bawah rumah. Member la jugak sama2 belajar kolej yang sama. Borak2 lah kami. Tiba tiba dia tanya -

"korang ni memang suka masak kat rumah ke? "

Aku mcm pelik dengar soalan dia ni. Aku tanya kenapa? Dia jawabla..

takdelah aku nak tau - korang ni suka main masak2 ke sampai bawang&cili pon korang duk tumbok malam2 buta.


 Aku pelik. Aku tanya lagi. Tumbok cili malam2 buta? Kenapa cakap kami tumbuk cili malam2? Minah ni cakaplah... Dah malam2 kami dengar tungtangtungtang kat tgkat atas (dimana tingkat atas tu rumah member aku lah) .. tersembur air milo ais yang aku duk hirup dari tadi.

Perghhh... kau biar betul diknon? Bila pulak kami menumbuk cili ke bawang ke? Rumah dia dapur masak pon takde. Tong gas pon takdak. Nikan pulak lesung batu nk tumbuk cili. Maka dengan itu aku pon bergegas call member aku sorang ni mintak jumpa aku dan dan tu jugak. Tanya punya tanya.... barulah dia confess.. memang rumah tu berpuaka. Tapi dia taknak aku takut sebab dia sendiri pon cuba sedaya upaya memberanikan diri.

Dia xde pilihan lain dari tinggal dirumah tu sbb tak de duit dah nak cari tempat lain. Aku jelah kawan yang sudi datang lepak rumah tu. Kalau takde aku - tiap2 malam la dia sorang2 berdepan dengan keseraman tu. Gilaa.. sebab sayangkan member aku pon memberanikan lah diri jugak teman dia tinggal kat rumah tu. Kes ni kami dah tak ungkitkan tapi yang pasti - kalau malam je kami xde dah nak berjaga lambat. Sebab dah berani sangat kami berdua - jarang dah kena kacau.pintu pon xde dah nak terkuak sbb kami taruk getah letak sandang kunci pintu tu supaya x terkuak


EmoticonEmoticon